8-dielny seriál, v ktorom Ti odhalím oblasti, v ktorých robia handmade žienky chybu, resp. majú ich zle pochopené a preto sa im nedarí s predajom ich handmade výrobkov.
Ak totiž chceš svoje výrobky predávať (a je jedno, či sa chceš svojou tvorbou živiť naplno alebo popri inej práci), potrebuješ vedieť ako na to.
Aby Tvoja tvorba nebol len drahý koníček, ale skutočne Ti generoval zisky, potrebuješ mať systém, stratégiu a plán, ktorý Ti pomôže predávať. Lebo, vedieť niečo krásne vyrobiť vlastnými rukami je dôležité (a bez toho by si nemala čo predávať), no je to len prvým krokom na ceste k zákazníkovi.
Viem, že si chceš predajom svojich HM výrobkov zarobiť či privyrobiť. Ale aby Ti to ozaj fungovalo a nespadla si medzi 90% handmade tvoriliek, ktoré síce vedia vyrábať ale ich výrobky sa nepredávajú (hoci im ich ľudia chvália, sú kvalitné a majú všetky top vlastnosti), potrebuješ sa sústrediť nielen na výrobu ale aj na ostatné činnosti ako je zviditeľňovanie sa ako značka, predaj, komunikácia…
A tak, ako investuješ do materiálu a nástrojov na tvorbu potrebuješ investovať aj do znalostí o predaji, budovaní značky, zviditeľňovaní sa… skrátka do know-how ako podnikať. Inak budeš mať kopec krásnych výrobkov, ktoré nikto nebude kupovať. Prečo?
Lebo aj tu funguje príslovie: „to, do čoho dávaš energiu, to rastie„. A tak, ako keď investuješ do materiálu, nástrojov a kurzov aby si vedela vyrábať a zdokonaľovala svoju tvorbu, tak potrebuješ investovať aj do know-how ako svoje výrobky predávať. A výrok, že pekné veci sa predávajú samé, skrátka nefunguje.
Ak si spokojná s občasnými predajmi alebo si presvedčená o tom, že to pôjde samé a Tvoje výrobky sa buď budú páčiť a ľudia si ich kúpia alebo nie, nemáš čas alebo chuť investovať do svojho rozvoja (a to ako Tvoju energiu tak financie), tak riadky ďalej ani nemusíš čítať.
Ak však chceš svoje handmade výrobky skutočne predávať, mať z nich pravidelné príjmy a nie naháňať sa za občasným privyrobením si za pár drobných, treba si nastaviť systém. A to sa samé diať nebude. Ale ak si rozhodnutá vyhrnúť si rukávy, pustiť sa do práce a vydržať určitý čas v intenzívnom nastavovaní funkčného systému a mať potom z Tvojej tvorby stabilné príjmy, tak sa treba na svoju tvorbu začať pozerať ako na formu podnikania.
Začni s odpoveďami na tieto otázky:
– čo chcem a pre koho vyrábať,
– prečo by to mali kupovať a kupovať práve od mňa,
– koľko potrebujem mesačne zarobiť,
– koľko som schopná mesačne vyrobiť výrobkov,
– kde sa budem prezentovať,
– koľko času budem propagácii venovať,
– ako chcem byť známa, čo bude pre mňa typické.
Skrátka spraviť si svoj podnikateľský plán, ktorý Ti dá nadhľad nad tým, kam sa chceš dostať, kde sa nachádzaš a určiť si akčné kroky.
Najväčšieho omylu, ktorého sa handmade tvorilky dopúšťajú je myšlienka, že potrebujú spraviť niečo tak unikátne, nájsť dieru na trhu, aby zákazníci ich výrobky kupovali. Faktom je, že nič také ako diera na trhu neexistuje, resp. to, že vymyslíš niečo, čo tu ešte nie je a ľudia sa budú húfne vrhať na Tvoj výrobok, je dosť naivná.
Pretože, môžeš mať ten najlepší produkt na svete, ale ak ľudia nebudú dostatočne presvedčení o tom, že je to pre nich to „pravé orechové“ a nedáš o svojom produkte vedieť dostatočnému počtu ľudí, tak skrátka nepredáš.
Dobrá správa však je, že predať sa dá všetko a aj za cenu, s ktorou si spokojná. Stačí mať vybudovanú značku ktorej ľudia veria, sú stotožnení s jej hodnotami a chcú od nej nakupovať. Ako inak by bolo možné, že sú ľudia ochotní zaplatiť za Lamborghini Urus 250.000 eur v základnej výbave? S čím takým prevratným prišla táto značka na trh? Aj toto auto plní svoju praktickú funkciu – odvezie Ťa z bodu A do bodu B.
Skutočnosť, prečo sú ľudia ochotní investovať do tejto značky (a nie do inej) je fakt, že sú o tejto značke presvedčení, že je tá „naj“ pre nich. A ak autá príliš nemusíš a chýba Ti tu niečo z handmade, tak si nájdi vo svojej oblasti konkurenta, u ktorého Ťa možno práve štve, že sa mu darí predávať za vyššie čiastky než Tebe, hoci robíš podobnú a kvalitnú prácu. Rozdiel je „len“ v tom, že Tvoja konkurencia má vybudovanú značku a vie sa propagovať.
Ľudia si HM nekupujú preto, lebo potrebujú daný výrobok. To si môžu kúpiť rovno v obchode a za štandardné ceny. To, prečo si ľudia kupujú HM je že:
– pomocou Tvojho výrobku sa budú cítiť viac sebavedomejšie, atraktívnejšie, luxusnejšie
– pohladíš ich ego, kedy vďaka Tvojmu výrobku budú priťahovať viac obdivnejších pohľadov
– majú niečo, čo nemá nikto iný, len oni, ozaj unikátny a jedinečný kus
– výrobok je presne podľa predstáv, na mieru a v špecifickej farebnej kombinácií
Že sú za tým tak trocha egoistické vlastnosti a Ty svoje hm vyrábaš s láskou a nejde Ti to dokopy? Lenže práve to je dôvod, prečo si ľudia kúpia HM, sú ochotní investovať do drahších produktov a čo im Ty potrebuješ prezentovať pri propagácií Tvojich výrobkov. Inak budú Tvoje výrobky stále porovnávať s cenou a štandardnými výrobkami v obchodoch.
Začni sa na svoju tvorbu pozerať inak. Začni už dnes o sebe uvažovať ako o značke a daj si záväzok, že svoju tvorbu budeš prezentovať tak, ako si zaslúži. Lebo, je veľa šikovných žien, ktoré vedia vytvoriť niečo pekné vlastnými rukami. No len málo z nich vie svoje výrobky aj predať a ešte menej ich vie predať za takú cenu, akú si skutočne zaslúžia. Toto krátke video Ti pomôže začať sa pozerať na svoju tvorbu a jej hodnotu inak.
A ak nechceš predaje svojich handmade výrobkov nechávať na náhodu, začni týmto programom a sprav prvé kroky na ceste za predajom handmade ako značka.