Tento článok sa Ti možno nebude čítať ľahko… No faktom je, že vedieť vyrobiť niečo krásne vlastnými rukami je síce dôležité, no je to len prvým krokom na ceste k zákazníkovi, ktorý si Tvoj výrobok aj kúpi.
Ak máš aj Ty pocit, že Tvoje handmade je (zatiaľ) len drahým koníčkom, je tento článok určený práve pre Teba. Odhalím Ti v ňom najčastejšie príčiny, prečo svoje handmade výrobky nepredávaš tak, ako by si mohla.
A myslím to vážne. Zamyslela si sa niekedy nad tým, prečo by mal zákazník kúpiť u Teba a nie u podobnej handmade tvorilky? Čo iné nájde zákazník u Teba ako u Tvojej konkurencie?
Väčšina šikuliek svoje výrobky prezentuje ako „vyrábané s láskou„, „kvalitné„, „100% prírodné ingrediencie„. Čiže podobné vlastnosti výrobku. Ak Ti teraz napadlo, že potom rozhoduje cena, tak máš aj nemáš pravdu (čítaj ďalej, dozvieš sa v texte nižšie viac o cene vysvetlím v texte nižšie).
To, či zákazník kúpi u Teba alebo u konkurencie záleží najmä od toho, ako máš vybudovaný vzťah s Tvojím zákazníkom a do akej miery vníma hodnotu Tvojej tvorby a Tvojej značky.
Tip č.1: Nechaj zákazníka, aby spoznal Tvoje hodnoty tvorcu. Prečo si sa rozhodla používať prírodné ingrediencie? Aký prínos majú pre zákazníka?
Tip č. 2: Nechaj zákazníka nahliadnuť do zákulisia tvorby. Ako vzniká napríklad tinktúra a koľko dní musíš počkať, kým ju môžeš začať distribuovať? Nielenže je pre väčšinu ľudí zaujímavé získať prístup tam, kde nie je bežný ale podvedome ho edukuješ o hodnote Tvojich výrobkov, takže Ťa prestane porovnávať cenou.
Tip č. 3: Poskytni zákazníkovi servis aj keď ešte u Teba nekúpil. Poraď mu, ako si môže sám doma vyčistiť pleť osviežiť pleť napríklad zo sezónneho ovocia alebo naopak, ktoré prírodné ingrediencie spolu nekombinovať. Jednak tým potvrdíš svoje odbornosti ohľadom prírodných ingrediencií a zákazník má pocit, že si mu pomohla.
A bude Ťa nielen sledovať a chcieť nakúpiť, ale bude Ťa odporúčať ďalej, čo je za mňa tá najlepšia reklama, do ktorej navyše nemusíš vložiť ani cent.
Nezabudni prosím na jednu veľmi dôležitú ingredienciu, ktorou si Ty. Ty a Tvoja osobnosť tvorcu. Tvoja energia, to, ako komunikuješ, reaguješ… To všetko je nezameniteľné a je súčasťou Tvojej značky.
Úprimne, zákazníka nezaujíma aký náročný proces tvorby má za sebou Tvoj výrobok, koľko hodín si na ňom strávila – najmä ak sa mu snažíš tieto informácie odovzdať v jednom príspevku, ktorý naviac pôsobí ako „obhajoba“ ceny.
Sprav to šikovne a využi silu strategického mixu príspevkov na sociálnych sieťach, ktoré Ti pomôžu
Ak venuješ dostatok času strategickému plánovaniu príspevkov na sieťach, buduješ dôveru v Tvoju značku a keď príde k rozhodujúcemu momentu predaja, keď napríklad zverejníš hotový výrobok, tak Ti predaje pôjdu ako po masle.
Úprimne, bez toho, aby si mala zvládnutú túto časť budovania značky Ti predaje pôjdu ťažko. A dáš mi asi za pravdu, že skôr nakúpiš u niekoho, koho poznáš, sleduješ (lebo jeho príspevky Ťa zaujímajú a dávajú Ti určitú hodnotu) a si presvedčená o hodnote a kvalite, ktorú poskytuje.
Správny mix príspevkov Ti v tomto spraví obrovskú službu a Ty tak nielenže budeš presne vedieť ČO a KEDY máš na sociálne siete zdieľať, ale budeš mať sledujúcich – budúcich zákazníkov, ktorí sa budú tešiť na Tvoj hotový výrobok a ešte Ti aj pomôžu napríklad s výberom farebnej kombinácie, ktorú by si kúpili, takže nemusíš hádať ale dostaneš presné informácie o tom, čo sa bude lepšie predávať. Geniálne, však?
A presne aj o tom, ako využívať sociálne siete ako svojho najlepšieho zamestnanca učím aj na svojom kurze Žijem svoj handmade sen, ktorý je jediným komplexným kurzom, ktorý pre úspešné predaje svojich handmade výrobkov budeš potrebovať.
Čože? Ponúknuť zákazníkovi široký sortiment výrobkov nie je dobre? Chápem Tvoj údiv, lebo na prvý pohľad je logické, že sa snažíme zaujať a vyjsť zákazníkovi v ústrety, aby si vybral to, čo bude pre neho to „naj“.
Lenže, v dnešnej rýchlej dobe sa zákazník potrebuje rýchlo zorientovať a rozhodnúť sa, či je alebo nie je ten konkrétny výrobok presne pre neho. A čím viac možností používania alebo typov zákazníkov sa v jednom príspevku snažíš osloviť, tým menej budú reagovať a o to menej nakúpia.
A ja viem, že Ti tento fakt možno nepríde logický a chápem Ťa veľmi dobre. Tiež som takto kedysi uvažovala. Lenže, čím viac sa snažíš zákazníkovi dať na výber, tým viac premýšľa a často sa v ponuke tak zamotá, že nevie, čo si vybrať a odchádza preč.
Skús diverzifikovať svoju tvorbu a rozdeliť ju napríklad na kolekcie, sezónne výrobky a podobne. Limitované množstvo, ktoré sa nepredáva po celý rok je niečo iné, než veľké množstvo na výber.
Vo svojich príspevkoch zacieľ na jednu cieľovú skupinu a ešte lepšie na jedného ideálneho zákazníka. Ak vieš, že Tvoja cieľová skupina sú nadšenci do ekologických materiálov a Tvoj ideálny zákazník miluje boho-štýl, vieš mu svoj výrobok odprezentovať presne na štýl, na ktorý počuje a nenecháš ho premýšľať, či je to pre neho.
Príklad: taška uháčkovaná z ekopriadze, vhodná na každú príležitosť.
Verzus: taška uháčkovaná z ekopriadze, určená pre milovníčku boho štýlu, ktorá miluje originálne kúsky a vie ako vyniknúť. PS: táto taška je len jeden originál.
Verím, že Ti aj tento článok dal veľa inšpirácie, aha-momentov a uvedomení. Ak áno, budem rada, ak mi dáš do komentu krátke info o tom, čo Ťa zaujalo najviac a podporíš ma tak v tvorbe ďalších užitočných blogových článkov.
S láskou 💖
Anka
Veľmi pravdivé a mnou overené skutočnosti. Už som sa v minulosti vyjadrila k Vášmu nápadu, ako pomôcť tým ktorí sa „hľadajú“ a vždy si rada prečítam a opakovane ma zaujmu aj potešia Vaše argumenty.
Súhlasím úplne so všetkým a dnes už po viac ako 25 rokoch pôsobenia na trhu s domácou tvorbou sa podpisujen pod každú jednu myšlienku a názor.
Vážiť si samu seba, i zákazníka, veriť si a mať rada svoje dielo a nakoniec, byť vždy inteligentne prirodzená. Nechať nahliadnuť zákazníka do svojho srdca, ale len toľko, aby to nezneužil, lebo bohužiaľ sú aj takí. Zárukou úspechu je, pristupovať k samotnej práci a k tvorbe s čistým svedomím. To Vám všetkým prajem, aby ste to dokázali, aj keď niekedy by ste mali chuť a dôvod „podvádzať“