OK. Najskôr si poďme ujasniť jednu vec. Často počúvam: „Anka, ale ja sa ako podnikateľka necítim…„
Chápem. Lenže, ak svoje handmade výrobky predávaš, tak vlastne podnikáš. A podnikanie podnikanie nie je strašiak, ani „vec“ pre veľké firmy. Podnikanie je súbor činností, na konci ktorých je Tvoj splnený sen.
Ak Ti to dáva význam, poďme sa spolu pozrieť na to, čo robí úspešná handmade podnikateľka a bežná tvorilka, ktorá sa snaží predávať.
Obidve šikovné ženy vedia niečo vytvárať rukami. Podnikateľka však presne vie, kam svojou tvorbou smeruje, koho chce osloviť, aká je jej vízia a stojí si za hodnotami svojej tvorby.
Väčšina handmade tvoriliek miluje svoju tvorbu a vie vyrábať niečo pekné. A dúfa, že jej výrobky oslovia zákazníkov samé. Prezentuje tvorbu (výrobky) samotnú, no jej zákazníci nevedia, v čom sú jej výrobky iné ako tie konkurenčné a tak porovnávajú len cenu.
Tip: skús si odpovedať na otázku: čo svojou tvorbou tomuto svetu odovzdávaš? Tou odpoveďou môže byť od jednoduchého: moje výrobky robia ľuďom radosť, lebo….(a dosaď si svoj dôvod) až po: zachovávam tradičné ľudové hodnoty / odkaz našich predkov vo výrobkoch bežne používaných v dnešnej dobe.
Mať dobre zrátané svoje náklady a predávať so ziskom je to, čo generuje zisk. Ak nemáš vo svojej cene zarátané všetky náklady a nepredávaš so ziskom, je tvoja tvorba len drahý koníček.
Ak totiž svoje výrobky predávaš, nemôže ich cena pokrývať len náklady na materiál a niečo k tomu. Najmä ak sa chceš svojou tvorbou (u)živiť.
Tip: predávaj hodnotou, nie cenou. Ak nevieš ako na cenotvorbu a čo všetko patrí do nákladov, prečítaj si tento blogový článok.
Predstav si, že by nejaký podnik nechával svoje tržby na náhodu a veril by, že snáď sa mu niečo podarí zarobiť! Možno sa to občas podarí, no možno občas nebude na výplaty pre zamestnancov… Aj preto hovorím – premýšľaj o sebe ako o podnikateľke, ktorá má svoje podnikanie pevne v rukách.
Každá firma si robí svoje kalkulácie a presne vie aké sú jej náklady a koľko výrobkov musí predať, aby bola aspoň na nule! Veľa handmade tvoriliek však má svoje predaje nastavené v hlave na štýl: uvidím, čo sa mi podarí…. A hádaj, čo sa deje. Presne tak. Občas sa niečo podarí predať…
Vyrátaj si presne koľko chceš / potrebuješ mesačne zarobiť a túto čiastku vydeľ počtom kusov Tvojich výrobkov, ktoré musíš predať.
Tip: Skús ísť na to inak. Nastav si hlavu na úspech. Zrátaj si svoje mesačné náklady a pripočítaj, koľko by si chcela mať „navyše“. A polož si otázku: čo môžem spraviť pre to, aby som sa dostala na túto čiastku?
A všímaj si, ako si zrazu nastavená inak. Dala si svojmu mozgu jasný pokyn: chcem odpoveď na otázku ČO mám spraviť namiesto aby si mu zadala pokyn: MOŽNO sa mi niečo podarí predať…Pamätaj: to, čo vysielame, to priťahujeme
Úspešná handmade podnikateľka vie, že to, čo ju odlišuje od iných, je hlas jej značky. Značka nie je len o logu a farbách, ale predovšetkým o vízií, hodnote a spôsobe komunikácie so sledujúcimi a zákazníkmi.
Bežná handmade tvorilka sa propaguje cez svoju tvorbu a často len cez predajné príspevky typu: toto som dnes vyrobila, v prípade záujmu napíšte do správy.
Tip: skús dať Tvojim sledujúcim dôvod, prečo by sa mali do Tvojej tvorby (a značky) zamilovať. Čo je tým dôvodom, PREČO by mali chodiť na Tvoju stránku a sledovať Tvoju tvorbu?
Skús pre nich pripraviť zaujímavý mix hodnotných tipov, zaujímavostí zo zákulisia Tvojej tvorby či náučných príspevkov, ktoré ich budú edukovať napríklad o histórií techniky, ktorú používaš.
S tvorbou toho správneho mixu príspevkov, ktoré Ti pomôžu budovať Tvoju handmade značku, Ti pomôže moja stratégia 3 pilierov pre budovanie značky.
Keď sa opäť konečne rozbehli živé predajné akcie, využili mnohé handmade tvorilky každú možnosť na predaj. Na jarmokoch, zábavných akciách, farmárskych trhoch, burzách…
Zviditeľňovanie sa je super, aj komunikácia so zákazníkmi je potrebná, no výber samotného predajného miesta je to, čo ovplyvňuje aj Tvoje predaje a najmä to, ako zákazníci vnímajú Tvoju tvorbu.
Ak totiž predávaš napríklad šperky (ešte k tomu nebodaj veľmi prácne, šité z drobných korálikov) na farmárskych trhoch, tak nielenže Ti budú okoloidúci hovoriť, že „je to drahé“ (v lepšom prípade len prejdú okolo), ale máš často zbytočné náklady za prenájom miesta či pohonné hmoty. Výsledkom je frustrácia, nechuť do ďalšej tvorby a hľadanie odpovede na otázku: prečo sa mi nedarí?
Tip: Miesto pre predaj svojich výrobkov si vyberaj ozaj starostlivo. Remeselné alebo kreatívne výstavy, portály zamerané na predaj handmade (žiadne bazáre) sú miestami, kde Tvoje ručne vyrábané výrobky vyniknú a tematicky „zapadnú“ do prostredia.
Páčil sa Ti tento článok? Nazdieľaj ho vo svojej sociálnej bubline na Tvojej obľúbenej sociálnej sieti. Nielenže ma tak podporíš v ďalšej tvorbe, ale pomôžeš aj ďalším šikovným žienkam, ktoré sa vďaka Tebe dostanú k motivujúcim a užitočným informáciám.
Za každú takúto žienku Ti vopred ďakujem.
S láskou
Anka
Článok na zamyslenie. Veľmi dobre napísané, je to tak.
Ďakujem krásne Zuzi 🙂