Koľko nákladových položiek treba zarátať, aby si nešla do mínusu?

Plánovanie je kľúčom úspešnej prípravy

Ak si nie si istá, či si cenu Tvojich výrobkov zrátala dobre alebo máš pocit, že Ti z predaja Tvojich hand-made stále akosi nič nezostáva, je tento článok určený práve Tebe.

Sú totiž 4 hlavné nákladové skupiny, ktoré si treba do ceny výrobku zarátať. Väčšina hand-made tvoriliek si zarátava 1 nanajvýš 2. Poďme sa na ne pozrieť.

PS: náklady, ktoré tu člením nesúvisia s členením nákladov, ktoré sa bežne používajú v ekonomike. Použila som názvy tak, aby čo najlepšie vystihovali náklady, ktoré treba do danej skupiny zarátať.

1. Priame náklady

Čiže všetko to, čo dávaš ako materiál do Tvojho výrobku. Ak vyrábaš napríklad háčkovaný korálikový náhrdelník, tak do priamych nákladov patria: koráliky, priadza, na ktorú koráliky navliekaš, a zapínanie (väčšinou kaplíky, ketlovacie ihlice, krúžky a karabínka).

Avšak tým to nekončí. Treba si zarátať aj náklady, ktoré sú spojené s lepšou predajnosťou či nutnosťou predaja, aby sa výrobok dal vôbec predať. Napríklad obal, či PU-vrecko, etiketa či cenovka, ktorá musí byť súčasťou výrobku.

2. Nepriame náklady

Čiže to, čo síce nie je priamo súčasťou výrobku, ale bez neho by si výrobok nemohla vyrobiť. V našom prípade je to ihla, ktorou sa navliekajú koráliky na priadzu a háčkovací háčik.

Toto sú síce zanedbateľné, „centové“ položky, ale, ak vyrábaš napríklad keramické výrobky, nie je nákup hrnčiarskeho kruhu či keramickej pece vôbec žiadnou zanedbateľnou položkou!

A to nie je všetko. Musíš rátať aj s nákladmi na prípadné poruchy a s nimi spojenú opravu. A tu si treba paušálne rozrátať náklady do jednotlivých výrobkov.

Môj tip: tieto náklady si vždy zaokrúhli aspoň na desatinné miesto nahor, aby sa Ti z týchto drobných centíkov pomaly vytvorila rezerva. A v prípade nutnej opravy tak budeš mať istotu, že náklady na opravu nebudú odčerpávať z Tvojich tržieb.

Toto sú nákladové skupiny, ktoré si ako tak väčšina hand-made tvoriliek do ceny svojich produktov zaráta. Ale, stále sú to len náklady, resp. kalkulácia, ktorá Ti pokryje len náklady, ktorú máš spojenú s výrobkom.

Ak sa však predajom Tvojich hand-made chceš živiť, musíš začať premýšľať ako podnikateľka, alebo, inak povedané, ako podnik, kde musia byť presne skalkulované všetky výdaje a podnik musí ešte k tomu generovať zisk. A tu sa dostávame k tretej skupine, ktorú si viac ako 90% hand-made tvoriliek do ceny svojich výrobkov nezarátava. Nazvala som ju vedľajšie náklady.

Náklady, ktoré patria do výpočtu ceny za Tvoje hand-made výrobky.

3. Vedľajšie náklady  

Ak by sme zobrali do úvahy fakt, že by si mali mať ako podnikateľka nejaké svoje „výrobné“ miesto, obchodík, dielničku… musíš platiť nájom. Ak si teraz hovoríš, že vyrábaš predsa doma a žiadny nájom tak platiť nemusíš, zamyslite sa nad touto otázkou:

„Ozaj za priestory, kde vyrábaš, nič neplatíš?“

Nestáva sa náhodou z Tvojho „miesta na bývanie“ Tvoje „výrobné miesto“? Áno, myslím tým nájom či mesačné poplatky na náklady spojené s bývaním.

Že Ti to nedáva logický význam a nevieš, prečo by si mala do ceny Tvojich hand-made zarátať Tvoje „súkromné“ výdaje? Nuž práve preto, lebo ak podnikáš, čiže živíš sa predajom Tvojich hand-made, potrebuješ miesto na výrobu. A preto by si mala časť týchto nákladov zarátať aj do ceny Tvojich výrobkov.

Do vedľajších nákladov patria tiež aj iné náklady, ako je sú napríklad náklady na telefón, internet či napríklad elektrinu. A zabudnúť nesmieme ani na sociálne či zdravotné poistenie a dane.

4. Tvoja odmena

A dostávame sa ku štvrtej skupine. Zatiaľ sme stále ešte len u nákladov. Ešte stále nebola reč o zisku Do zisku sa začínaš ako tak dostávať až vtedy, keď si zarátaš Tvoj plat. Áno, Tvoju hodinovú mzdu.

Že Ti to už vôbec nedáva význam a že budú potom Tvoje výrobky pridrahé?

Áno, viem, že teraz mnohé z vás hovoria, že je to príliš veľa a že za také vysoké ceny to nikto nekúpi… Nuž, máš pravdu. Nekúpi. Teda, nekúpi toľko, koľko kupovalo doteraz.

Čo s tým? V podstate máš dve možnosti. Môžeš:
A. nechať ceny také, aké máte a naďalej predávať tak ako doteraz
B. zdražiť a nepredávať toľko, koľko doteraz, Aspoň čo do počtu kusov :-).

Obidve cesty majú svoje klady aj zápory. Poďme sa na ne pozrieť.

Ktorou cenou sa vybrať? Konkurencieschopné alebo ziskové ceny?
  • Ceny si ponecháš tak, aby sa Tvoje výrobky predávali. Tvoje predaje zostanú približne rovnaké, pravdepodobne sa Ti začnú kopiť požiadavky na výrobu toho či onoho… Začneš nakupovať materiál, ktorý Ti pravdepodobne bude zostávať skladom

    Ak nie je predaj Tvojich hand-made produktov Tvojou hlavnou zárobkovou činnosťou, z tejto začarovanej špirály sa dostaneš len ťažko. Viac peňazí utopených v skladových zásobách, málo času, prázdna peňaženka. Po čase to viac-menej zabalíš, lebo sa Ti činnosť nebude vyplácať ani ekonomicky ani časovo.

Ceny zdvihneš. V prvom kroku veľa zákazníkov odradíš. Tvoje tržby sa začnú s najväčšou pravdepodobnosťou znižovať. A budeš počúvať, že to máš drahé a že inde to dostať lacnejšie

Lenže potom sa špirála začne posúvať tým správnym smerom. Vyselektujú sa skutoční zákazníci, ktorí vidia hodnotu Tvojich výrobkov od zákazníkov, ktorí kupovali len kvôli tomu, lebo si mala pekné výrobky za nízke ceny….

Vedz, že tí praví zákazníci, ktorí sú z Tvojich výrobkov nadšení budú nakupovať aj naďalej a radi zaplatia aj o niečo vyššiu cenu.

Viac informácií, vzorových príkladov, výpočtov a tipov ako na cenu sa dozvieš v mojom e-booku Ako si určiť cenu za svoje hand-made produkty.

V e-booku nájdeš aj konkrétny príklad, kde som do detailov rozrátala všetky nákladové položky. A prirátala som aj zisk. Lebo ak zrátaš všetky nákladové položky, si v lepšom prípade na „nule„. Ale „nemáš z čoho žiť“. A práve to je ten začarovaný kruh, kedy sa na konci mesiaca pýtaš, že prečo máš opäť prázdnu peňaženku…

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Ebook zdarma Predávaj svoje handmade výrobky ako značka
  • Ebook na stiahnutie zDARma.

  • Najčítanejšie články
  • Hand-made podnikanie ako životný štýl
    Anna Harská Handmade ako úspešné podnikanie
  • Chceš dostávať aktuálne info o handmade podnikaní do mailu?

    Páčia sa Ti moje blogové články a nachádzaš v nich to, čo potrebuješ pre rast svojho podnikania a predajov hand-made? Zadaj svoje údaje do formulára nižšie a ja sa postarám o to, aby si neprišla o žiadny článok ani o dôležité informácie, ktoré Ti pomôžu v Tvojom handmade podnikaní.