Ak ma už nejakú dobu sleduješ, tak vieš, že o ideálnom zákazníkovi hovorím dosť často. Poznať svojho ideálneho zákazníka, vedieť pre koho sú Tvoje výrobky určené je totiž základom pre to, aby sa Tvoje výrobky lepšie predávali. Neveríš? Tu sú 3 dôvody prečo.
Najmä začínajúce hand-made tvorilky premýšľajú pri svojej tvorbe štýlom: „vyrobím, veď niekomu sa to bude páčiť“. Často sa však udeje pravý opak. Niekomu sa zdajú byť Tvoje výrobky málo zaujímavé, pre iného sú príliš drahé, pre ďalšieho málo „ekologické“…
Nedá sa totiž vyrábať všetko pre všetkých. Tým, že sú Tvoje výrobky „určené pre každého“, neoslovia nikoho a Ty vyrábaš tzv. na sklad. T.j. viac vyrobíš ako predáš.
Ak tvoríš rukami, máš obmedzený čas na výrobu a vo väčšine prípadov aj limitované možnosti na kúpu materiálu či výrobných pomôcok. Hand-made je unikátne práve v tom, že je jedinečné a často len jeden kus, čiže žiadna „pásová výroba“.
Práve preto by si mala mať dobre stanovenú svoju cieľovú skupinu zákazníkov, pre ktorých sú Tvoje výrobky určené. Tvoj čas, ktorý vkladáš do tvorby je vzácny. Často tvoríš na úkor svojho odpočinku alebo času stráveného s deťmi. Ak vieš pre koho tvoríš, nepotrebuješ vyrábať kvantitu.
Aby Ťa zákazníci „našli“, potrebuješ „byť vidieť“. Skrátka dávať o sebe vedieť. Väčšina hand-made tvoriliek prezentuje svoju výrobu štýlom „toto som vyrobila – kto chce?“ A presne takto to robia aj ďalšie tvorilky.
Všetky prezentujú svoj výrobok, no žiadna nevie zacieliť na emočnú „nákupnú strunu“ zákazníka, pretože nevie, ktorá to je. Ak totiž vieš, kto je Tvoj ideálny zákazník, vieš, na čo „počuje“. Či je zameraný ekologicky alebo s ním viac rezonuje „exkluzivita“ a „jediný originál“.
Chápem veľmi dobre Tvoju obavu z toho, že ak si stanovíš úzku cieľovú skupinu Tvojich ideálnych zákazníkov, tak budeš menej predávať. Áno, máš aj nemáš pravdu. Lebo, tým, že sa vyprofiluješ automaticky odradíš „zákazníkov“, ktorí u Teba kupujú preto, lebo máš pekné výrobky za prijateľnú cenu.
Ale, paradoxne často začneš zarábať viac, lebo Tvoj skutočný zákazník bude ochotný zaplatiť aj vyššiu cenu len preto, aby mal výrobok od Teba. A za mňa je to obrovská pridaná hodnota hand-made tvorby.
Áno, je to úplne opačný prístup, než má väčšina hand-made tvoriliek (vrátane mňa v mojich začiatkoch).
Ale – ak si stanovíš, pre koho chceš svoje výrobky vyrábať, vylúčiš tým „zákazníkov“, ktorí jednoducho Tvoje výrobky nekúpia.
A môžeš sa tak viac venovať Tvojim skutočným zákazníkom. A podľa toho začneš aj Tvoje výrobky „upravovať“ do takej podoby, aby oslovili Tvojich skutočných zákazníkov.
Keď som si ja stanovila môjho ideálneho zákazníka, zistila som, že je to zákazníčka, ktorá hľadá niečo originálne a kvalitné. A je ochotná (= môže si dovoliť) za to zaplatiť aj vyššiu cenu.
A začala som pre moje výrobky používať kvalitnejšie komponenty z chirurgickej ocele a zo striebra.
Čo sa stalo? Kvôli kvalitnejším komponentom som musela zvýšiť cenu mojich výrobkov. A táto vyššia cena odradila tých, ktorí si nemohli dovoliť zaplatiť vyššiu sumu.
Že mi muselo ubudnúť zákazníkov? Áno. Ale, čo je paradox, tržby sa zvýšili. Tým, že vyššia cena odradila „zákazníkov“ (ktorí by tak či tak nekúpili), som mohla viac energie venovať mojim ozajstným zákazníkom, ktorí napokon ozaj kúpili.
V konečnom dôsledku som tak predávala menej, ale zarábala viac.
A čo Ty, máš svojho ideálneho zákazníka (z ktorého sa potom stane nadšený zákazník) alebo zatiaľ vyrábaš štýlom „pre všetkých“?
Ak potrebuješ poradiť ako nájsť svojho ideálneho zákazníka, pomôže Ti s tým môj e-book Ako získať nadšeného zákazníka (a začať zarábať viac)